.:. margaritta.dir.bg .:. хороскоп .:. архив .:. реклама .:. книга за гости .:. контакти .:.
 
 
Можем ли да укротим своя апетит?

Отдавна минаха времената, когато по апетита на девойката са съдили за нейното здраве и трудолюбие. Макар че и това правило не винаги се е оказвало вярно. Много често "яшните" моми се оказвали мързелани.

Днес, когато всички говорят за здравословен начин на живот, преяждането и излишният апетит са по-скоро недостатък, отколкото положително качество. Да не говорим, че една плътна вечеря или обяд предизвикват усещане на тежест в стомаха, натоварват храносмилателната система, храната се усвоява по-лошо, пък и да си с пищни телеса вече е почти неприлично.

Затова сме готови на най-жестоки диети, лечебно гладуване и сложни физически упражнения. И отслабваме, отслабваме...

Сигурно знаете кое е най-трудното в това нелеко начинание? Не, не е последният излишен килограм, особено когато вече с първите десет излишни сте се справили и идеалното тегло вече е почти постигнато. Не е и това да минаваш с равнодушно лице край щандовете със сладки неща и с усмивка да слагаш в количката зелка и овесени ядки. Най-трудното е да запазиш стройната си фигура задълго.

Всеки, който поне веднъж в живота си е спазвал диета, познава вечното чувство на глад, когато дори през нощта сънуваш храна. И когато всички мъчения са зад гърба ни и стройни и красиви радостно мерим нова дрешка с един-два размера по-малка от дрехите , които сме носили преди, точно тогава най-важното е да се храним правилно и да не преяждаме!

Защо все пак преяждаме?
ПЪРВАТА ПРИЧИНА е неправилното, нерационално хранене.

Започваме яденето с пържени, варени, мазни, рафинирани продукти, които забавят процеса на преработване на храната, в резултат на което тя се задържа по-дълго време в стомаха и създава усещане за тежест.

Употребата на голямо разнообразие от различни ястия в едно ядене води до загубване на чувството за ситост и трудно контролиране на количеството изядена храна.

Ако се нарушават принципите на съвместимост на продуктите и здравословното хранене, в стомаха настъпва конфликт между несъвместимите продукти, който води до забавяне преработката на храната.

Употребата на вода по време или веднага след ядене. Храната, недостатъчно смелена, заедно с водата бързо напуска стомаха, минава транзит през зоната за усвояването й в тънките черва. В резултат организмът изразходва енергия за преработването на храната, но насищане не настъпва, тъй като хранителните вещества не успяват да се поемат. Вследствие на такова хранене, човек оставайки гладен, е принуден скоро отново да седне на масата.
ВТОРАТА ПРИЧИНА е умореният, нездрав организъм.

В организма не достигат определени витамини, минерални вещества, микроелементи, необходими за усвояването на храната и в резултат на това потребността от храна се увеличава.
В организма са натрупани шлаки, заради които храната не се усвоява пълноценно, микровласинките на тънките черва са замърсени, поради което хранителната маса минава транзит и не може да се усвои пълноценно. Вследствие на това по-често възниква желание да се яде, което води до все по-голямо потребление на храна по обем и честота и като следствие на това - до преяждане.
ТРЕТАТА ПРИЧИНА може да се нарече психологическа.

При малкоподвижен, затворен начин на живот, домошарство, когато има недостиг на емоционални впечатления, ние ги заменяме с изобилие от разнообразни продукти и блюда.

Много често храната ни отвлича от лошите мисли и потиска стресовите състояния.

Приемането на храна, когато мислите ни са насочени към съвсем други събития и дейности, също води до преяждане. При това може изобщо да не забележим количеството изядена храна, докато не усетим тежест в стомаха.

Неудовлетворенност от живота, от любовта. Центърът на любовта и привързаността в главния мозък се подхранва със сладко и ако човек не получава любовта, от която се нуждае, той непроизволно увеличава употребата на сладки неща; това му дава чувството, ако не на пълно, то поне на частично, удовлетворение от живота, което не му достига.

Не ни стига воля, за да контролираме количеството на потребяваната храна.
Отделно трябва да се споменат "прибързаните" причини за преяждането.

Бързото хранене, при което храната не се сдъвква достатъчно старателно. В резултат на това храната не успява да се усвои и не възниква обратна връзка между количеството потребявана храна и чувството за ситост.

Хранене при силен глад, когато се губи контролът на количеството и съчетаемостта на приеманата храна.

Храна, която се поема на големи хапки в устата. Храната тогава не се сдъвква достатъчно, бързо се поглъща, по-дълго се преработва и създава повишено натоварване на храносмилателната система. Освен това, при такова ядене, сигналът в главния мозък за засищане, постъпва със значително закъснение. В резултат настъпва тежест в стомаха, но при още запазено чувство за глад или апетит, т.е. настъпва преяждане.
Причини, добре известни всекиму
Хранене на гости при гостоприемни домакини, когато масата е отрупана с обилна, разнообразна, вкусна храна, от която трудно можеш да се откажеш, заради слаб самоконтрол или нежелание да си развалиш отношенията с приятелите.

Консумиране на пикантни храни, ястия с много подправки, силно възбуждащи апетита.

Молби, уговорки и заплашване на децата с изискването да изядат всичко, което им е сипано в чинията, вместо внимателно наблюдение на тези чувствителни същества, които още не са загубили интуитивността в хранителните си потребности. Преяждането в ранна детска възраст е особено опасно, тъй като се създават условия за затлъстяване в по-голяма възраст с всички печални последствия от него.

И ПОСЛЕДНАТА ПРИЧИНА за преяждането е намаляването на физическото натоварване и деловата активност при запазване на предишния режим на хранене.

Сега, когато сме наясно с всички причини за неумереното потребление на храна, става ясно защо е толкова трудно да се удържим от излишно парченце тортичка, шоколад, или огромен хамбургер. Какво може да се направи? Как да се обуздае зверският апетит? Спомняте ли си мъдрата реплика на Остап Бендер: "Не правете от храната култ!" 

Какво да се прави, ако вече сте преяли?
Поразходете се, най-добре на чист въздух, сред природата. По време на разходката правете отначало плавни, след това по-енергични движения, включително протягания, съпроводени с активно коремно дишане. Вдигнете ръцете си над главата, протегнете се нагоре, няколко минути правете наклони с горната част на тялото наляво и надясно. Така преработването на храната ще стане по-интензивно и ще се ускори евакуацията й от стомаха по храносмилателния тракт. Движете се, но не сядайте и не лягайте докато не изчезне усещането за тежест в стомаха. Лежането и спането с пълен стомах спомага за образуването на застойни зони в организма.

Масажирайте активно показалците на ръцете, а така също ги свийте като куки, хванете ги един за друг и ги опънете в противоположни посоки. Този масаж и движението ще активизират функциите на черния дроб.

Спомнете си какво са правили от векове българите на празничните трапези. Пеене, приятен разговор на масата и танци помагат за по-бързото преработване на храната.
Под въздействието на силни положителни емоции (душевен подем, радост, приятно общуване) храната, поета над нормалното количество, се преработва по-бързо и се усвоява по-добре, без да довежда до отрицателни последствия за здравето.

Ако в стомаха ви е заседнала топка храна, се препоръчва да се изпие чаша чай или друга топла несладка течност.

Вечерта след преяждането може да се направи опит да се облекчи работата на стомашно-чревния тракт и да се изпие някаква приятна течност, чаша айрян, сок или билков чай. Сутринта е желателно да се изпие чаша вода с мед, да се направи малко гимнастика с наклони, протягания, т.е. упражнения с разтягане на мускулите, особено коремните, да се вземе контрастен душ, а след него тялото да се разтърка енергично.

На закуска е хубаво да се поеме течна или полутечна храна. След закуска - 20-30 минути разходка, за да се премести храната по храносмилателния тракт и да изгони вчерашните излишъци.

През целия ден пийте повече течности и яжте повече плодове и зеленчуци. Суровите растителни продукти, особено зеленчуците, действат като метла, помагайки изчистването на стените на червата.

  С тези препоръки вашите шансове да запазите стройната си фигура и доброто здраве стават повече.
16 СЪВЕТА
Как да избягваме преяждането

1) Консумирайте повече енергийна храна, богата на витамини, микроелементи (плодове, зеленчуци, салати, орехи, ядки, слънчогледово семе, мед).

2) Започвайте храненето със суров продукт, например, салата. В резултат на това смилането и усвояването на храната ще става по-бързо и по-добре, а насищането ще настъпи от по-малко количество.

3) Яжте бавно, без да бързате, старателно дъвчейки храната. Така ще се засищате с 1,5-2 пъти по-малко количество храна.

4) Слагайте в устата си малки порции храна, това ще осигури нейното по-цялостно намокряне със слюнка, добри условия за добро сдъвкване и по-доброто й разтваряне от ферментите на слюнката.

5) Ставайте от масата, когато все още изпитвате малко глад. Следва да помните,че насищането чрез кръвта започва примерно 30 минути след като сте започнали да се храните.

6)   Намерете си интересна работа или приятен кръг от добри познати. Така емоционалната сфера ще стане по-запълнена и за храната ще си спомняте само когато ви се яде, а не поглеждайки часовника.

7)  Съсредоточете се върху правилното всекидневно хранене, хранете се редовно и не пропускайте ядене, за да не допуснете възникването на силно чувство за глад, който може да стане причина за последващо преяждане.

8) Старайте се да не удължавате периодите между две хранения и планирайте с какво ще се храните следващия път и къде; ако е необходимо, носете храна със себе си за следващото хранене.

9) Когато усещате силен глад, е желателно да разделите приемането на храна на два етапа с интервал между тях не по-малко от 30 мин. Спазвайки тази пауза след първата порция храна, можете да определите реалната си потребност от храна за следващото ядене.

10) Запознайте се с основните принципи на здравословно хранене, включително и със съвместимостта на продуктите.

11) Хранете се в приятна обстановка, с добро настроение, а не когато сте в стрес, иначе храната ще се превърне в начин да се отвлечете от неблагоприятно душевно състояние.

12) Хранете се, без да се разсейвате с мисли за странични неща. При това дори е целесъобразна медитация за положителен, оздравяващ ефект от употребяваната храна.

13) Употребявайте по-еднообразна храна на едно ядене. Например, в еднократния си рацион включвайте или едно ястие, или продукти, които се съчетават добре и се допълват взаимно: белтъчна или нишестена храна със зеленчуци. При такова хранене насищането настъпва с по-малко количество храна и тя се усвоява много по-ефективно.

14)  Не употребявайте вода или други течности по време или веднага след храна. Като изключение се допуска да се пийне малко топла вода, ако възникне усещането, че храната ви е заседнала в стомаха.

15) Изключете или максимално ограничете продуктите, съдържащи захар; ограничете употребата на картофи, пшеница, царевица и продукти, приготвени от брашно (хляб, кифли, банички), а така също и грис, елда, булгур, овесени ядки, поради тяхното неприятно действие върху нивото на захарта в кръвта и възникващото чувство за глад след тях.

16) Направете изчистване на червата и черния дроб. В резултат на това ще се подобри усвояването на храната и ще се намали потребността от нея с 20%.

 
© списание «маргарита», 2001-2005